نحوه انجام عمل جراحی لازک چشم
نوشته شده توسط : کنکور نویس

برای درک تفاوت بین این دو روش درمانی ، ابتدا باید کمی در مورد مفهوم جراحی لیزر چشم به طور کلی بدانید.

در اصل ، عمل جراحی لیزر چشم به فرایند تغییر شکل لایه روشن چشم شما (معروف به قرنیه) با پرتوی متمرکز از نور معروف به لیزر اشاره دارد. معمولاً به آن “جراحی” گفته می شود اما هیچ برشی در کار نیست . آنچه واقعاً انجام می شود لیزر درمانی چشم است.

دو روش درمانی چشم با لیزر وجود دارد: Lasik و Lasek. تفاوت اصلی بین آنها در نحوه باز شدن قرنیه برای عبور نور لیزر است.

لیزیک چیست؟

لیزیک مخفف اصلاح خطای انکسار قرینه با کمک لیزر است. این  عمل بیش از ۲۰ سال است که انجام می شود و به بهبود بینایی میلیون ها نفر در طول این زمان کمک کرده . باور کنید یا نه ، این درمان چنان مؤثر تلقی می شود که ناسا حتی آن را برای استفاده در فضانوردان خود تأیید کرده است.

در طول درمان با لیزیک ، اولین لیزر یک برش بر لایه محافظ بسیار نازک روی قرنیه شما ایجاد می کند. سپس این لایه محافظ برداشته می شود و از لیزر دوم نیز برای تصحیح بینایی استفاده می شود  بعد لیزر دوم آن لایه محافظ  را دوباره روی چشم بر می گردانند. هر دو چشم معمولاً در همان روز درمان می شوند.

روند بهبودی کاملاً سریع است و باید بتوانید طی ۲۴ ساعت پس از درمان ، رانندگی کرده و به محل کار خود برگردید. بسیاری از افراد متوجه بهبود فوری در بینایی خود می شوند ، اما برای دیگران ممکن است چند هفته ایی طول بکشد تا مشکل بینایی آنها به درستی حل شود.

https://pasokheto.ir/tehran/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%84%D8%A7%D8%B2%DA%A9-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/

لازک چیست ؟

لازک نیز برای رفع عیوب انکساری چشم است. اگر قرنیه نازک باشد  یا وضعیت پزشکی خاصی وجود داشته باشد که انجام جراحی لیزر چشم را چالش بر انگیز میکند ، لازک انتخاب بهتری است. در طول عمل جراحی فقط از یک بار لیزر برای تصحیح بینایی استفاده می شود – به جای دو موردی که در لیزیک استفاده می شد.

یک محلول الکلی روی سطح چشم شما گذاشته می شود و یک ورق فوق العاده نازک روی آن قرار می گیرد. این محلول الکلی لایه نازکی از سلولهای موجود در سطح چشم شما را به نام اپیتلیوم را  نرم می کند. سپس این سلولها به ورقه می چسبند ، که به آرامی از روی چشم برداشته می شود و به جراح شما اجازه می دهد تا به لایه مورد نظر قرنیه چشم ، دسترسی پیدا کند.

هر دو چشم در همان روز قابل درمان هستند. بسیاری از بیماران شاهد بهبود فوری در بینایی خود هستند، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا بینایی شما درمان شود. روند بهبودی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد – معمولاً چند هفته. زمان بهبودی لازک کمی طولانی تر است

مزایای لیزیک

عمل سریع
زمان ریکاوری سریع – معمولاً حدود ۲۴ ساعت تا هفته
مناسب برای اکثر مردم

مزایای لازک

می تواند بینایی افراد مبتلا به قرنیه های باریک تر و یا دارای شرایط پزشکی از قبل موجود را اصلاح کند
درمان نزدیک بینی
همچنین ریسک پایین خشکی چشم

جراحی لازک چشم چیست؟

عمل جراحی لازک شامل لیزر سطح قرنیه در زیر اپیتلیوم است. اپیتلیوم. با یک محلول رقیق الکل نرم شده .و سپس به آرامی به کناری منتقل می شود. بنابراین .بستر قرنیه آماده شده و می تواند لیزر شود. این فناوری بدون نیاز به تیغ جراحی بوده .و روند بهبودی آن سریع است. و از ناراحتی بیمار می کاهد.

 

 

برای بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که فرق عمل جراحی لازک با لیزیک چیست و کدام بهتر است؟

در طول عمر لیزیک (LASIK)، یک فلپ نازک دایره‌ای به کمک میکروکراتوم یا یک لیزر جراحی فمتوسکند روی سطح چشم تشکیل می‌شود. سپس جراح این فلپ را تا می‌زند تا به استروما دسترسی پیدا کند. در نهایت به کمک لیزر اگزایمر (Excimer) بافت قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. در نهایت فلپ دوباره به جای اولیه خود باز می‌گردد تا نقش یک بانداژ طبیعی را اجرا کرده و به التیام بخشی آن کمک کند. اتصال فلپ بدون نیاز به بخیه و دوران ریکاوری تقریبا سریع است.

اما عمل لازک (LASEK) تقریبا ترکیبی از PRK و لیزیک است. در عمل جراحی چشم لازک مشابه با PRK، اپیتلیوم قرنیه از لایه استرومای زیرین جدا می‌شود اما به جای اینکه کاملا جدا شده و بافت را ببرند، جراح چشم یک لایه بسیار نازک به نام فلپ از اپیتلیوم را به یک سمت قرنیه می‌برد. بعد از اینکه لیزر درمانی به اتمام رسید، بافت اپیتلیومی مجددا روی سطح چشم قرار می‌گیرد تا روی استروما را بپوشاند. سپس لنزهای تماسی به عنوان پانسمان روی چشم قرار می‌گیرند تا بافت اپیتلیوم التیام پیدا کند.

بنابراین در عمل لازک، فلپ قرنیه‌ای نسبت به لیزیک بسیار نازک‌تر است به همین دلیل این عمل برای قرنیه نازک کاملا مناسب است. بنابراین احتمال اینکه میزان بیش از حد بافت قرنیه با لیزر اگزایمر برداشته شود وجود نخواهد داشت و در ساختار چشم تغییرات ناخواسته رخ نخواهند داد. همین ویژگی باعث می‌شود تا احتمال بروز خشکی چشم هم کمتر شود. همچنین عمل لازک برای کسانی که نمره چشم نزدیک بینی بالایی دارند بهتر است.

 

شرایط عمل لازک

عمل لازک چشم مشابه با سایر جراحی‌ها یکسری پیش نیاز و الزاماتی دارد به همین دلیل تمامی افراد کاندید مناسبی نیستند:

باید حتما بالای ۱۸ سال باشید که گاهی اوقات بسته به شرایط حتی سنین زیر ۲۱ سال هم کاندید خوبی نیستند؛

.نمره چشم افراد باید در طی ۱۲ ماه گذشته ثابت بوده باشد.

کسانی که بخاطر داشتن قرنیه خیلی نازک یا قوز قرنیه (Steep Cornea) برای سایر عمل‌های جراحی چشم با لیزر مثل لیزیک واجد شرایط نیستند، کاندید خوبی خواهند بود؛

عمل لازک برای کسانی که در ورزش‌های پر خطر فعالیت دارند مناسب است چون ریسک بروز مشکلات شدید ناشی از آسیب به چشم بعد از عمل، بسیار کمتر است؛

کسانی که از مشکل خشکی چشم رنج می‌برند برای عمل لازک مناسب‌تر هستند چون به اعصاب قرنیه که مسئول تولید اشک هستند آسیب نمی‌رساند؛

.برای این عمل نباید بیماری یا عفونت چشمی خاصی داشته باشید.

.عمل لازک در بارداری یا دوره شیردهی ممنوع است

در عمل جراحی LASEK،.اپيتليوم .يعني سطحي ترين لايه قرنيه (بجاي اينکه در ليزيک فلپ با ميکروکراتوم برش داده ميشود) .با وسيله اي بنام ترفاين. برش داده مي شود. سپس الکل را پنج برابر رقيق کرده .و به مدت حدود 20 ثانيه روي سطح قرنيه مي گذاريم. الکل رقيق شده .لايه اپيتليوم قرنيه را شل مي کند.

سپس الکل را برداشته. و با وسيله مخصوصي لبه هاي فلپ اپيتليوم ( لايه) را بلند کرده. و به آرامي آنرا بر روي خودش شبيه فرش لوله مي کنيم. در مرحله بعد با استفاده از ليزر اگسايمر شبيه ليزيک يا PRK بستر قرنيه را تراش داده و اصلاح مي کنيم. سپس فلپ اپيتليوم به جاي اول برگردانده مي شود و براي پيشگيري از لغزيدن و جابجا شدن آن، بر روي چشم لنز تماسي گذاشته مي شود.





:: برچسب‌ها: لازک چشم ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: